La deg inspirere av vår blogg

ROBERTO ASSAGIOLI

Roberto Assagioli (1888-1974)

Roberto Assagioli (1888-1974)

Psykosyntese ble opprinnelig formulert og utviklet av den italienske psykiateren Roberto Assagioli (1888-1975). Han definerte den som en holistisk tilnærming til undervisning, selvutvikling, terapi og menneskelig vekst generelt. Selv om psykosyntese er mye brukt i terapi, har den store potensialer innen all virksomhet som har med menneskelig individuell og felles virksomhet å gjøre, noe også Assagioli understreket.

Assagioli ønsket å bidra til å bygge en bro mellom vestlig analytisk tilnærming og østlig helhetsfilosofi. Han ville skape synteser av tilsynelatende motsetninger; og han så kropp, følelser, tanke, ånd, individ og gruppe i sammenheng.

Det fortelles at Sigmund Freud, psykoanalysens far, innledet kontakter med Assagioli for å få ham til å bidra til innføringen av psykoanalyse i Italia. Assagioli skal ha svart:

«Kjære dr. Freud, det skal jeg med glede gjøre. De bør imidlertid være klar over at jeg må tillempe Deres teorier noe, for at jeg skal kunne formidle dem. De fastslår at mennesket er som et hus med en kjeller og en førsteetasje. I mitt teoretiske hus finnes det ikke bare kjeller og førsteetasje; det finnes også en mellometasje, en overetasje, et soltak og en heis.»

Er du alltid på vei et sted?

Hvor skal du? Innover, fremover, bortover eller hva tenker du?

Noen mennesker ser ut til å tro at personlig utvikling handler om endring. Å være annerledes, å tenke annerledes, føle seg annerledes, å gjøre alt annerledes i morgen. Som om det du trodde og følte i går var galt og burde erstattes.

Kanskje er virkelig forandring til en ny begynnelse egentlig noe annet. Å helt enkelt bare lære å leve med det som er. Jeg har det jeg har, jeg tenker det jeg tenker og jeg føler det jeg føler.

Utfordringen er at dette er vanskelig og i begynnelsen kanskje litt uforståelig for oss. Vi ønsker å komme vekk fra oss selv, flykte fra våre vonde følelser og indre uro. Vi forsvarer oss i det uendelige for å unngå å komme i kontakt med dette ubehaget. Klandrer andre, kritiserer og dømmer, og tenker at det er andre som burde forandre seg. Ytre ting som burde vært annerledes.

Men hva om reisen alltid starter innover der du kan bli en nær lyttende venn for seg selv. Først da kan vi slutte å beskytte oss selv, åpne oss opp og være med oss ​​selv….

 

Lær av frykten din

person-standing-on-hand-rails-with-arms-wide-open-facing-the-725255

Noen mennesker prøver å bli kvitt frykten. Som om de vonde følelsene var et problem. Men kanskje er det bare motsatt. Frykten din er din største ressurs.

Så gå inn i mørke og vær der noen ganger, da blir det kanskje lysere.

Hva om jeg blir ensom, hva om jeg ikke kan stole på deg, hva om jeg ikke lykkes, tenk om jeg helt enkelt ikke er bra nok. Tenk om jeg er syk og snart dør, eller tenk om jeg er ubetydelig og ikke relevant på Facebook neste uke. Skrekk og gru!

Vår frykt bærer noen ganger vårt potensiale, vår mulighet til å se oss selv og forstå hvor vi kommer fra. Så hvorfor ikke leke med frykten din?

Hva om jeg stod alene, hva ville jeg gjøre med livet mitt da? Hva om jeg kan stole på meg selv og klare meg uten deg, hva skjer da? Tenk hvor fint det er å være anonym og bare fokusere på det jeg selv liker mest uten å måtte bli vurdert eller få bekreftelse fra andre. Kanskje jeg bare ikke gjør noe på flere uker? Det ville være spennende.

Lykke til og lek!

 

Relasjonsstress

dragkamp_400

Er du stresset i forhold til relasjoner? Hvis du svarer nei, kan vi allikevel kanskje få deg til å tenke litt etter. De fleste forbinder stress med arbeid, livsoppgaver, mat eller noe annet som har med seg selv å gjøre. Men faktum er at våre forhold og sosiale kontekster ofte er en grunnleggende faktor til stress.

La oss gjøre det litt enklere og forestille oss at det er to relasjonstyper, alenetypen og sammentypen.Den vi kaller alenetypen blir stresset når de føler seg ufri, kvalt eller invadert når andre stadig er for nærme eller for krevende. Å ikke kunne få sitt eget rom og egentid skaper et enormt stress. Behovet er ganske enkelt å være «alene», å være «i fred», å få «plass». Å være sammen tar energi og når det blir for mye, skapes indre stress.

Den andre typen som vi kaller sammentypen, trenger derimot mye samhørighet. Når andre ikke vil bruke tid, være i nærheten eller gjøre mange fantastiske ting sammen med de, føler de seg umiddelbart avvist, mislykket og sikre på at de ikke blir likt. Det er her relasjonsstress for sammentypen oppstår. Livet føles kjedelig og meningsløst når du er deg selv.

Så hvordan påvirker dette dine relasjonsopplevelser? Hvor ligger din sårbarhet? Blir du avvist, føler du deg ekskludert, føler du å ikke opplever å få kontakt? Er du den som å aldri avslutter møter, samtaler i frykt for å oppleve ensomhet? Eller handler det om å bli skremt av nærhet, følelsen av å bli kvalt i et forhold eller følelsen av å stadig bli spist opp av andres behov?

Så kanskje er det det stress forbundet med relasjoner som egentlig ligger bak fluktstrategiene våre som for eksempel det å måtte ha noe å spise, drikke, snuse, være ustanselig på mobilen, netflix etc?

I så fall, bli kjent med deg selv..

Horisonten …

unnamed (1)

… forandrer seg ikke, det er du som får nye briller på.

Våre tidligere studenter har uttalt at «det er livet før ‘Bli den du er’ og livet etter ‘Bli den du er'». Er du nysgjerrig på hva ditt potensiale er, på hva du kan gjøre for å bli mer av det som er bra for deg og de rundt deg, på hvordan du kan oppleve å leve et liv i harmoni uansett hva som skjer rundt deg?

Vi har ikke en fasit du kan laste ned, ei heller en «quick fix». Det tar tid og det koster i form av både penger og forpliktelser. Ingen vil nok si at det er enkelt, men de fleste vil si det er verdt det. Hva skal du gjøre denne våren for å få mer av det du vil ha?

Vi starter vår helgebaserte deltidsutdanning fredag 6. mars. Denne klassen er for deg som vil noe mer i livet, som vil jobbe mer med menneskene i arbeidslivet, og som lengter etter å få bidra merFor selv om horisonten forblir den samme, kan du få et nytt perspektiv på den.

Du søker studieplass på deltidsutdanningen ‘Bli den du er’ HER.

 

Kaptein på egen skute

unspecified-1 kopi

Har du noen ganger lurt på hvordan det du har med deg i «ryggsekken» påvirker dine relasjoner, både privat og på jobb? Hvilke strategier eller mønstre har du med deg som former livet ditt i dag?

Noen ganger tar ikke livet eller relasjonene den ønskede retningen. Kanskje lengter du etter kontakt og nærhet, men ender opp med å skyve mennesker unna. Blir du festens midtpunkt som verdens morsomste klovn, slik at ingen skal se hvordan du egentlig har det? Lengter du etter mer mening og innhold i livet ditt, men lar deg stoppe av frykten for å ikke være god nok?

Det kan være mye i oss selv som tar oss bort fra det livet vi ønsker oss. Første steg til endring er bevissthet. Bevissthet om hvilke strategier og mønstre du bærer med deg som preger og kanskje begrenser livet ditt i dag.

Er det ønsket retning og driv på din skute, for lite framdrift, urolig farvann eller har du vært ankret opp i en havn for lenge?

Hvem er kaptein på din skute?

Vårt 1-årige deltidskurs i personlig utvikling har som mål å øke din bevissthet, styrke din selvfølelse og sette deg i stand til å velge det livet DU ønsker å leve.

For mer informasjon om kurset klikk her

Den indre stemmen

shutterstock_330980180

Mange av oss går rundt og er halvfornøyde. Livet går sin gang, vi gjør det vi skal, vi føler oss ok, men vi merker at det skjer noe inni oss. Vi spør oss selv om dette er alt, og får til svar at vi skal være takknemlige, fornøyde med det vi har og ikke kreve noe mer. Så vi sliter … og dypt inne i oss selv er vår indre stemme. Hvem vet hva som er best for oss, hvilke valg vi bør ta og hvilken vei som leder oss fremover. Den indre stemmen er vårt kompass her i livet og støtter oss i vår egen utvikling mot meningen med livene våre. Hos de fleste er det en kakofoni av stemmer i hodet, og den indre stemmen blir vanskelig å lytte til. Vi  hører ofte på de mer høylytte stemmene som ikke alltid fører oss på rett vei, men snakker snarere ut fra frykt, prestisje eller vane. Begynn med å skape avstand til tankene og følelsene dine. Ikke ta dem på blodig alvor, men se dem for nøyaktig hva de er, tanker og følelser. Så, når det blir stille et kort sekund, kan du se hva som skjer der i stillheten….

I utdannelsen Bli den du er, får du verktøyene du trenger for å se på følelsene og tankene som ofte oppstår og hvilke behov som ligger bak dem. Du får kunnskap, innsikt og verktøy som hjelper deg å bedre forstå deg selv, dine forhold og andre mennesker. Alt slik at du til slutt får muligheten til å ta livsvalg mot det livet du lengter etter.

For mer informasjon om kurset klikk her