Inspirasjonsblogg

Nysgjerrig, inspirert eller frustrert?

Les våre blogginnlegg her

 

Følelser som kompass

Har du noen gang hørt «følg hjertet» eller kanskje sagt det selv til andre? Men hva betyr det egentlig å følge hjertet. Er det hva vi ønsker oss, lengter etter og drømmer om innerst inne?

I lang tid har tankene og intellektet vårt hatt høy status. Fornuft har trumfet følelser i vårt samfunn. Den kognitive psykologien på 70-tallet handlet om å bli bevisst tankene og styre dem for å få det bedre. Nå er vi i en overgang, nærmest en emosjonell revolusjon, hvor følelsene har fått større oppmerksomhet. Vi ser at det å anerkjenne og romme følelsene våre, tåle dem og forstå dem kan gi bedre psykisk helse. Det handler ikke lenger om å fortrenge dem eller å forsøke å kontrollere dem. Ved å følge hjertet kan vi lære å åpne opp for å forstå hva følelsene forsøker å fortelle oss.

Mange av oss har ikke blitt møtt med bekreftelse på følelsene våre i oppveksten. Nettopp derfor er det mange av oss voksne som ikke kjenner følelsene våre. Det er i vår tid mye fokus på følelsesbevissthet hos barn og unge. Hvordan kan vi møte barna våre på følelser hvis vi ikke kjenner våre egne?

_________________________________________________________________________________

 

Modig og redd

Egentlig er det enkelt. Du står der på stupebrettet eller steinklippen. Vannflaten nedenfor er speilblank. Det er vakkert og stille på overflaten, men ukjent under. Kanskje farlig eller kanskje helt fantastisk. Hvem vet?

Du er usikker før hoppet. Pulsen er litt for høy for at du føler deg rolig i kroppen. Du står der og kjenner hvordan tvilen kryper innenfor huden, hvordan det skjelver og trykker litt i brystet. Tør jeg?

Hva er dine «hopp» akkurat nå i livet ditt? Hva står du overfor for å kunne leve det livet du lengter etter?

Uansett hvilke store eller små hopp det er, så finnes det bare en løsning: Å hoppe sammen med frykten.  Å «vente» til frykten går over er meningsløst. Å ta bort frykten er håpløst.

Den kloke innser at livet er fullt av redde øyeblikk, bevisste eller ubevisste. Og at den eneste veien videre er å bli venn med sine utfordringer og sin frykt, og hoppe sammen.

Er DU klar for å være både modig og redd ?

Meld deg på «Bli den du er» 12. Mars 2021 her

Kom – vi hopper sammen – en, to tre!

________________________________________________________________________________

Kjenner du dine egne behov?

Da vi kom til verden var behovene våre livsviktige, bokstavelig talt. Vi trengte omsorg, mat, fysisk kontakt for å overleve. Det eneste tilværelsen handlet om var å få dekket grunnleggende behov, vi ga tydelig uttrykk for det dersom behovene ikke ble tilfredsstilt, vi skrek. Men hva skjer med et barn som skriker og ikke blir hørt, ikke får møtt sitt behov?

Etter desperasjonen kommer ofte resignasjon og barnet finner automatisk en måte å takle det på, en såkalt «overlevelsesstrategi». Og kanskje lærer barnet å fortrenge noen av sine behov.

Mye av vår oppvekst og oppdragelse handler om å tilpasse seg, vi lærer at vi skal ta hensyn, at vi ikke skal være egoistiske. Vel og bra, men vi risikerer å miste noe viktig, nemlig kontakten med våre egne behov og følelser. Det mest grunnleggende for å kjenne seg selv og oppnå emosjonell modenhet. Så kanskje trenger du å gå litt tilbake til din egen oppvekst og spørre deg selv hvilke behov du ikke ble møtt på og som du kanskje fremdeles søker etter å få dekket. F eks:

Fikk du betingelsesløs aksept, var det ok at du var akkurat som du var, uten å bli korrigert på en kritisk måte?

Var det trygt for deg å være med dine nærmeste, var det lov å uttrykke behov og følelser?

Fikk du realistiske grenser og rammer å holde deg innenfor? Ble det satt rimelige krav og forventninger til deg?

Fikk du lov til utforske verden med nysgjerrighet og autonomi, fikk du leke og være spontan?

_____________________________________

 

Visste du dette om følelser?

Det er faktisk slik at ingen kan få deg til å føle noe – det er hvorvidt dine behov blir møtt eller ikke som avgjør hva du føler? Det høres kanskje rart ut, for vi opplever jo ofte at menneskene i vår nærhet kan gjøre oss både irriterte, sinte eller glade. Men det er faktisk ikke det som sies eller gjøres som er opphavet til følelsene dine.

Et eksempel: Du kommer sliten hjem fra jobb og alt du ønsker deg er litt alenetid, å slappe av. Der møtes du av f eks partneren din som overrasker med å ha kjøpt teaterbilletter og bestilt bord på restaurant. Følelsen som oppstår i deg er kanskje frustrasjon eller irritasjon. Fordi du hadde behov for alenetid akkurat da. Men se for deg samme scenario, bortsett fra at denne gangen er du ikke sliten når du kommer hjem, du har behov for samvær og kontakt med din kjære. Når du da blir tilbudt teater og middag, får du helt andre følelser, du blir veldig glad! Altså: Det var ikke det at din partner tilbød deg noe som fikk deg til å føle – det var ditt behov; i det ene tilfelle utløste behovet for alenetid en negativ følelse, i det andre tilfelle utløste behovet for samvær en positiv følelse.

Så neste gang du blir sint eller lei deg, spør deg selv: Hvilket behov i meg var det som ikke ble møtt nå?

________________________________________________________________________________

Bli den du er

Det er ikke ment som en fornærmelse når vi sier «bli den du er». Vi forstår at det ved første øyekast kan se ut som vi ikke tror at du allerede er den du er, eller at vi på HumaNova skal kunne avgjøre hvor mye du er den du er. Men faktum er at praktisk talt alle av oss faktisk føler at vi kan bli mer av den vi allerede er, og det er akkurat det vi mener når vi sier det.

At vi kan bli enda mer intime med oss ​​selv, at vi kan avsløre og overraske oss selv ytterligere ved å se forbi våre gamle innøvde mønstre. Og dypt der inne i oss selv finne våre skjulte skatter – som indre lykke, det begrensende sinne, en dyp tilstedeværelse med alt rundt oss eller kanskje følelsen av enkelhet og selvinnsikt med at; «dette er meg».

Det vanskeligste med dette kunststykket er at det ikke handler om å gjøre noe spesielt. Det er «bare» å ta et skritt tilbake fra de vanlige opplevelsene, så skjer resten av seg selv. Se nysgjerrig på hva som vokser opp når du ikke blander deg for mye inn, eller blir mer bevisst. For da vil sakte, men sikkert dine gamle sannheter om livet bli avslørt, og nye vil dannes. Og i takt med hvert pust du tar vil du forandres av din egen opplevelse, men denne gangen med tilstedeværelse og bevissthet.

Det enkle er ofte det vanskeligste, men også det beste, og du vil rett og slett bli litt mer av den du allerede er!

Vil du møte deg selv og bevisstgjøre deg?

Ta deltidsstudiet «Bli den du er»

________________________________________________________________________________

Ikke noe mørke uten lys

Vi vet alle at det handler om kontraster. Ikke noe mørke uten lys, ingen sorg uten glede og ingen uro uten å ha kjent følelsen av ro. Det er ganske enkelt slik det er med emosjonelle tilstander også. I det ene øyeblikket er noe smertefullt eller forstyrrende, i det andre noe fint og gledesfylt. Alt kommer og går, det er slik det er, etter mørket kommer lys.

Vi kan teste det på denne måten. Se for deg at du sitter en kald vårdag med skiftende skyer og opplever hvordan lyset skinner og varmer ansiktet ditt et øyeblikk. Det føles varmt og varmen sprer seg i kroppen. Plutselig går sola ned bak noen skyer og alt blir litt kjøligere, kanskje til og med kaldt. Du ser deg rundt og ser at skyen snart har passert. Så kommer lyset tilbake bak skyen. Du føler at du har kontroll over situasjonen. Men forestill deg den samme øvelsen med lukkede øyne, lyset varmer ansiktet og du nyter livet. Så blir det skygge og plutselig forsvinner den fantastiske følelsen. Du sitter der med øynene lukket, venter og venter. Kanskje du begynner å tvile og bekymre deg. Hva om det ikke blir lyst igjen? Intellektuelt sett vet vi at det noen ganger tar minutter, noen ganger noen dager, noen ganger uker eller måneder før det blir lyst. Men vi blir utålmodige, for vi vil ha det slik det var før.

Det er nå det avgjøres. Hvordan takler du usikkerheten? Hvor mye energi bør du bruke på frustrasjonen av å vente på lyset. Kan du kanskje begynne å akseptere at mørket er en del av livet? Og så bevisst ønske lyset velkommen når skyen har passert.

Ingen av oss kan leve et liv uten kriser. Nettopp derfor er krisen en livskunst. For skyer kommer og går, og det betyr at det etter hvert alltid vil være lys etter mørke. Vi kan stole på det, fordi det alltid har vært og slik vil det alltid være.

For å lære mer om dette og deg selv ta deltidsstudiet «Bli den du er» her på HumaNova

________________________________________________________________________________

Er du en superhelt?

Det er mange der ute der den største egenskapen å støtte og hjelpe andre. Mange som utrettelig sørger for at det er en god atmosfære på jobb, som er først på beina når familien mangler ketchup ved middagsbordet og som synes det er raskere å rengjøre alle rommene selv enn å be om hjelp.

Disse menneskene er også flinke til å lytte, gi råd og vise empati. Andre mennesker blir vanligvis trukket til dem som magneter, bare for deres evne til å få andre til å føle seg sett, bekreftet og lyttet til.

Kjenner du deg igjen?

Til å begynne med: Du er fantastisk. Du er ganske enkelt en superhelt med supermakten til å gi kjærlighet og energi til andre. Spørsmålet er bare hvor får du kjærlighet og energi fra? Hvor lenge vil du holde ut? Kanskje det nå er på tide å fokusere på seg selv og gjøre noe godt og kjærlig for seg selv?

Med utdanning Bli den du er, trenger du ikke mer kunnskap enn selve livet. Opplæringen tar sikte på å gi deg kunnskap, innsikt og verktøy som hjelper deg å forstå deg selv, dine forhold og andre i miljøet ditt bedre. Alt slik at du til slutt får muligheten til å ta livsvalg mot det livet du lengter etter.

________________________________________________________________________________

Med hvilke forventninger drar du på ferie?

Vi har alle en tendens til å tenke oss hvordan det skal bli i fremover. Jo mer vi lengter etter noe, jo mer fantaserer vi i vårt indre hvordan det skal bli. Som i høytidene for eksempel. Da skal vi ta igjen alt vi gikk glipp av med våre nære og kjære. Dessverre er ofte for høye forventninger forbundet med skuffelse hvis det ikke akkurat blir som vi trodde …

Ferien står for døren, og nå har du endelig tid til de nære relasjoner. Nå må du ta igjen alle kveldene du tok jobben med hjem / var for sliten / ikke hadde tid og gjentok pappa Åbergs «Jeg bare …» som et mantra når barna / hunden / kollegene ville ha oppmerksomhet.

Du tenker at NÅ. Nå er jeg ferdig med alt det jeg må. Nå skal vi bruke tid og komme nære igjen. Du ser foran deg en rekke kvelder der barna ligger i sengene sine allerede klokka ni. Sliten, fornøyd og glad etter alle iskremene og mange bad. Du ser partneren din helle den siste skvetten vin i glasset ditt, legge et teppe på skuldrene og i det flimrende lyset fra stearinlyset skulle dere åpne dere for hverandre. Ømt og fortrolig. Hver kveld skal du snakke, lytte og tilgi alle misforståelsene som har oppstått den siste tiden. Nå vil du finne veien tilbake til lidenskapen. Nå er tiden inne. Nå skal alt være perfekt.

For mange kan det være så fantastisk, men for andre kan det være omvendt. Skuffelse etter skuffelse blir stablet oppå hverandre. Regnet høljer ned, barna bråker og samboer sovner hver kveld klokka ni. I skiftet august / september blir faktisk de fleste skilsmissesøknader levert inn. Etterfulgt av januar. Etter ferier og høytider.

Kanskje er det nettopp på grunn av de høye forventningene vi ofte har. Vi ser for oss hvor fantastisk alt vil være. Som en regissør setter vi opp kulissene slik vi vil ha dem og legger replikker i munnen til familiemedlemmene våre. Så blir det ikke slik. Skuffelsene er for mange. Drømmer går i tusen knas.

Tenk om vi i stedet kan akseptere at det er som det er. Kanskje ta et skritt tilbake og se hva som skjer hvis du ikke er der og styrer og dirigerer for lage den perfekte sluttscenen. Tenk om vi går inn i ferien med et åpent sinn og en vilje til å la alt være som det er.

Litt mer «Go with the flow»

Hva tror du skjer da?

Vil du bli perfekt?

Hvis du vil bli perfekt, har vi ingen utdanning for deg!
Det kan av og til virke som det råder litt forvirring rundt målet med selvutvikling. Noen tenker kanskje at vi skal bli perfekte. At visse sider av oss skal dominere vår personlighet. Helst de fine og perfekte sidene. For eksempel at den snille, flinke, empatiske, ydmyke og kjærlighetsfulle delen av oss skal gnistre og skinne. Så vi rett og slett er et perfekt menneske som er lett å like, både av oss selv og av andre.
Fellen vi da kan gå i er å tenke at andre deler av oss ikke er bra. Og på den måten skaper vi vår egen lidelse.
Selvutvikling er, som alle visdomstradisjoner peker på, ikke en vei mot perfeksjon, men en vei mot helhet. Der aksept og syntese er veien fremover. Aksept av alle dine deler, så du kan romme HELE deg. Å akseptere er Kongeveien mot psykologisk syntese og mentale perspektiver. Ofte kalt visdom!
Så om du vil bli helere, har vi mange muligheter for deg!
Klikk her for mer informasjon om våre kurs og utdannelser: https://www.humanova.no/

________________________________________________________________________________

 

 

Hvem vil du helst være?

Hvilken type er du? Den stille og sjenerte eller den høylytte og dominerende? Setter du det ene høyere enn det andre? Er det f eks «bedre» å være stille enn høylytt?

Vi gjør ofte vurderinger av både egne og andres egenskaper, vi setter positive eller negative fortegn på dem, som at «Jeg burde ikke være så sta» eller «Hun er altfor ettergivende»

Men alle egenskapene og kvalitetene vi har som mennesker er både positive og negative! De både tjener oss og begrenser oss.

Det kan være veldig fint å være stille og tilbaketrukket og gi andre rom, men det kan også være undergravende og destruktivt for deg selv. Det kan være slitsom med høylytte mennesker som dominerer, men det er også positivt å ha mot til å vise seg og fremme egne behov. Det er både og. Ikke enten eller.

I psykosyntesen jobber vi med å romme ALLE våre sider og egenskaper og ikke vurdere dem, men være nysgjerrige og observere dem for så å kunne AKSEPTERE dem.

Da kan du nemlig være akkurat den du er!

Fot mer informasjon om «Bli den du er» utdannelsen gå inn her

_____________________________________

På vrangen

Føler du deg vrengt? Vrengt som en strikket ullgenser der de løse trådene synes og mønsteret har fått en annen form.

Det som skulle vært skjult på innsiden er plutselig på utsiden. Du prøver å gjemme deg så ingen skal se deg på vrangen. Hvor skal du gjøre av alle trådene? Kan de bare henge sånn?

Hvorfor ville du vrenge deg? Var det kroppen som ville det? Gjorde den det av seg selv?

Kanskje genseren krympa, kanskje det ble for trangt….

________________________________________________________________________________

 

«Hva? JEG? Midtlivskrise? «

Hvis vi hører om en person i 50-årene som går fra å være en sofagris til å plutselig løfte vekter og kjøre sportsbil, sier vi vanligvis spøkefullt at de lider av en midtlivskrise. Men faktum er at de fleste av oss har en krise i midt i livet. Og det er noen ting vi kan gjøre med det.

Mange av oss kommer til et punkt hvor vi føler at livet har fanget oss. Fra å føle oss udødelig, innser vi nå at livet har en slutt. Vi spør oss selv om vi lever det livet vi ønsker å leve. Er dette er alt? Noen tar denne tiden med ro, mens andre kan oppleve en omfattende intern krise som påvirker både privatlivet og yrkeslivet.

Hva er midtlivskrisen?

Hvis du foretar et Google-søk, får du svaret: «En opplevelse av livsrelatert uro, nedstemthet, oppgitthet, rastløshet eller angst som kan oppstå i 40-60-årene omtrent halvveis i livet»

Noen av tegnene på en midtlivskrise er at du mister interessen for aktivitetene du vanligvis liker, tilværelsen føles meningsløs og i ekstreme tilfeller kan du ha tanker om selvmord. Dette er også typiske tegn på depresjon og ignorering av dem kan ha alvorlige konsekvenser for helsen din.

Hva kan du gjøre med en midtlivskrise? Her er fire tips vi ønsker å gi til deg som føler at du har en midtlivskrise.

1.Snakk med noen

Alene er vi ikke alltid sterke. Stol på noen du stoler på, for eksempel en venn, partner, lege eller terapeut. Du kan også begynne å skrive en dagbok. Det kan hjelpe deg å se hvilke tanker og følelser som vender tilbake. Dette kan igjen hjelpe deg med å følge med på hva som skaper angst og stress i livet ditt og dermed muligheten til å gjøre noe med det.

2.Vurder situasjonen din på nytt

Vi har en tendens til å se tilbake og tenke at alt var bedre før i tiden. Oftest glemmer vi utfordringene og vanskene vi hadde da. Forsøk å snu det, se i stedet de gode tingene som finnes med det å bli eldre. Som at du nå er klokere, tryggere og har mer erfaring enn da du var ung. Skriv ned hva du er takknemlig for. Vi lover at det er veldig bra. Og se fremover. Bruk rasjonell tenking for å utfordre dine negative tanker og fokusere på hva du vil ha mer av livet, i stedet for hva du mistet.

3. Gjennomgå livet ditt

Kanskje er du skuffet over livet akkurat nå og tror du må gjøre noe drastisk. Men før du gjør det, anbefaler vi deg å tenke på hva som fungerer og hva som ikke fungerer i livet ditt. Se denne tiden som en mulighet til å kalibrere ditt indre kompass. Tenk på de gangene i livet ditt du har følt deg på det lykkeligste, gladeste og mest fornøyde. Hva var dine drivkrefter og verdier da? Er de de samme i dag? Hvis ikke, tenk på hva som er viktig for deg på dette stadiet i livet.

4. Sett deg nye mål

Målene du en gang hadde – å delta på en utdanning, danne en familie, klatre på karrierestigen – er sannsynligvis ikke lenger aktuelle. Så da er det på tide å vurdere hva du ønsker å få ut av livet og sette deg nye mål ved å bruke verdiene du nettopp identifiserte. Kanskje du vil starte et rockeband, tilbringe mer tid i skogen, skifte jobb helt eller få fem nye venner – det vet bare du. Målet er å finne nye måter å vekke lyst, motivasjon og livsglede igjen.

Grunnutdanningen ”Bli den du er” hos HumaNova kan også være det du trenger. Dette er en frittstående deltidsutdanning for både intellekt, sjel og hjerte for deg som søker mening i din tilværelse og som lengter etter personlig utvikling som menneske og i din yrkesrolle. Les mer her

________________________________________________________________________________

Hvor vil du reise?

Velkommen til en annen type reiseselskap. Hos HumaNova har vi arrangert turer innover siden 1996. Kanskje er du lei av for eksempel strender, fosser eller museer. Kanskje du ikke kan reise akkurat nå fordi andre skal bestemme hvor og når du skal gå i den fysiske verden.
Hos oss kan du lage dine egne korte utflukter i noen minutter eller årelange turer sammen med andre. En reise som i mange tilfeller ender med en yrkesutdanning.
I den indre verden er det mange spennende nye destinasjoner for både erfarne og uerfarne reisende.
Hvor lengter du etter å reise? Til noe eller fra noe?
Hva med noen av disse forslagene for en indre reise:

Lang reise mot meningsfullhet og en opplevelse av å vite akkurat nå hva formålet med livet ditt er.

Emosjonell reise som forhindrer angst og angst i å komme i veien for livets mål og suksess.

Opplevelsesreise mot den utviklede evnen til å observere egne følelser og tanker, uten å reagere ubevisst og handle på en måte du angrer på etterpå.

Reis mot økt evne til selvmedfølelse for å bli mindre selvkritisk og dømmende over deg selv og andre.
Reis for å finne økt forståelse av hva som virkelig er verdifullt i livet.
Reis tilbake i tid slik at smertefulle minner og opplevelser ikke setter kjepper i hjulet for å leve livet du vil leve dypt inne.
Reis til integrasjon, syntese, harmoni og indre frihet. Så du kan uavhengig velge din egen vei fremover – resten av livet.

Gå inn her for mer informasjon https://www.humanova.no/